Skutečně plaveme nebo se jen koupeme

Jak na tom s plaváním doopravdy jsme? S čím máte největší problém a co je překážkou k tomu, aby bylo plavání více oblíbené a kvalita provedení plaveckých způsobů vzrostla? Vedete své děti ke sportu a jdete jim příkladem? Jaké plavecké dovednosti ovládáte? V článku shrneme informace o současné situaci a rádi bychom vás požádali o vyplnění dotazníku, abychom zjistitli také váš pohled na věc. K dotazníku můžete přejít zde.

 

 

Současná situace

Samozřejmě je třeba analyzovat situaci u každého objektivně a individuálně, nicméně v tomto článku se jedná spíše náš subjektivní pocit z pohledu trenérů. V textu odlehčeně popisujeme kategorie plavců a doufáme, že přijdeme na hlavní důvody a příčiny tohoto stavu.

Plavci

Řekněme, že přibližně 20 % naší populace jsou skutečně plavci dle naší zvyklosti označovat je podle toho, kolik uplave metrů a zda umí padat do hluboké vody atd.. Do této kategorie můžeme zařadit všechny sportovní a výkonnostní plavce, věnující se plavání pravidelně v rámci plaveckého klubu. Plavce poznáte většinou podle toho, že se pohybují rychleji než většina, vypadá to snadně a zlehka, jak kloužou vodou. Umějí většinu plaveckých způsobů. V technice mohou mít pár chybek, ale celkový dojem je dobrý a je to radost pro oči.

Nadšenci

Další kategorií jsou nadšenci, kteří se plavání pokoušejí naučit sami a mají často dost neefektivní plaveckou techniku. Ve vodě se spíše plácají a působí těžkopádně (zejména muži). Kultivace pohybu je omezená, protože se nedokáží uvolnit a vnímat pohyb a jeho provedení. Tato kategorie má hodně potenciálu ke zlepšení techniky. Do kategorie nadšenců bychom mohli zařadit také o něco starší generaci sportovců, kde bylo ještě sportování bylo na denním pořádku. Kolikrát mají lepší techniku, vytrvalost i spektrum dovedností, než mladí. Řeknou vám, že plavat moc neumí, když je pak vidíte plavat, řeknete si, že to není tak strašné. 20 %.

Rekreanti

Udělají pár temp a po 25 m musí mít 5 minut přestávku na pokec. Plavecké brýle, čepička a mokré vlasy jsou absolutně nepřípustné. A ta studená voda! A ti nebezpeční plavci okolo! Nemluvě o ponoření hlavy pod hladinu. O plavecké technice nemůže být řeč. Tato kategorie je potencionálně nejvíce nebezpečná. Řeknou vám, že plavat umí. Dle jejich názoru se „nepotřebují“ zlepšovat nebo se naučit pravidla ohleduplného chování v bazénu. Seřvou vás, když jim pár kapek spadne na hlavu při snaze je obeplavat. Plavání vlastně nesnáší, ale v časopisu psali, že je to zdravé na záda.

Většinou objeví na bazénu jednou za čas. Do bazénu pak další půlrok nepláchnou. Je nám jasné, že bez zájmu nikoho k plavání lepší technikou nepřinutíme. Jenže problém je, že nezájem je také na straně velkého počtu dětí. Je třeba, aby rodiče umožnili dětem rozvoj bohatých pohybových dovedností co největšího počtu aktivit do 10 let věku a také byli lepším příkladem. Bohužel na náš trenérský vkus je kategorie rekreantů největší. 50 %.

Neplavci

Je jasné, že zde jsou lidé, kteří mají buď strach z vody nebo špatné zkušenosti z minulosti. Když se k nám dostane takový klient, víme, že je odhodlaný to změnit a my jej v tom podpoříme. Díky systematické výuce plavání to lze naučit relativně rychle a snadno. Společně pracujeme na vylepšování techniky a dalších dovednostech, jako jsou pády a skoky do vody, potápění a také záchrana (sebe i tonoucího). Otázkou zůstává, jak přimět neplavce, aby se naučili plavat? Z hlediska bezpečnosti je tato kategorie o něco „bezpečnější“. Dokud se nerozhodnou překonat strach, do vody prostě nepůjdou a nemůžou se tudíž utopit. Kolik takových lidí s obavami je? Není někdo takový ve vašem okolí? Neplavci by rozhodně neměli zkoušet plavání sami a vyměnit dohled trenéra za dohled kamaráda ze skupiny rekreantů. Úplných neplavců je odhadem cca 10 % populace ČR.

Mládež

V základních školách je výuka plavání povinná, ale chybí follow up. Děti si odchodí povinné hodiny a většinou si k plavání vytvoří kladný vztah. Dětí je častove skupině moc a každé potřebuje trochu jiné tempo výuky a péči trenéra. Rozhodně to není signál, aby děti přestali s plaváním po dokončení výuky na základní škole, naopak.

Plavání ve školách povětšinou učí formou her a stihnou se jen základy plaveckých způsobů. Je nutné ještě pokračovat s plaváním dál a naučit se doopravdy kvalitní technické provedení způsobů a pracovat na vytrvalosti – aniž bychom to dětem znechucovali přílišnou specializací. V neposlední řadě také bude třeba učit děti větší disciplínu a odhodlání na sobě pracovat. Čím dříve pochopí, že je třeba se o své tělo starat, tím lépe. A nemusí to být nutně sportovní tým a závodní plavci.

Jak tedy vytvořit větší zájem o plavání? Děti jsou často myšlenkama mimo bazén a potom se diví, proč jim nejdou složitější prvky techniky. Soustředění na pohyb je minimální. Dobrá zpráva je, že se umí zamyslet a pokud se jim vysvětlí, jak se soustředit, dokážou dělat věci opravdu pěkně. Jen to není automatické, jak bychom si přáli a hlavně toho nelze snadno docílit ve velké skupině dětí.

Kids chilling in the pool

 

Požadovaný stav

Bohužel máme pocit, že současný stav ukazuje, že plavání z hlediska kvality dovedností (a celkově pohybové zdatnosti) jde spíše dolů. Děti se sice učí plavat od malička na základní škole a u většiny to zanechá kladný vztah k vodě, což je dobře. Ale to bohužel nestačí. Plavání není jen blbnutí v aquaparku a vykoupání se v moři na dovolené. Je třeba doopravdy plavat a rozvíjet vytrvalost, naučit se pracovat s technikou a vnímat své tělo, umět si poradit se záchranou člověka.

Vůbec to neznamená, že by děti měli hned jezdit na závody, ale spíše zvednout laťku pro plavecké dovednosti obecně a to i u dospělých. Tak, aby se nestalo, že uvidíme mladé teenagery plavat s hlavou nad vodou nebo plácat Kraul rychle a zběsile. Tak, aby pravidla chování na bazénech a ohleduplnost lidí byla znatelně lepší. Neznamená to, že jediní, kteří umějí dobře plavat zůstanou sportovní plavci.

Není nutné být závodní plavec nebo atlet a přitom umět hezky plavat. Můžeme to nechat tak, jak to je nebo tento stav společně vylepšit. Přibližně kolem 200 lidí se ročně utopí. I když je to nižší číslo než v minulosti, pořád je to dost na to, že ani nemáme moře. O další důvod víc pro změnu k vážnějšímu a dlouhodobému zájmu o plavání.

Je potřeba více nadšenců mezi dospělými a dětmi se zájmem o plavání. Chceme minimalizovat skupinu neplavců a rekreantů a změnit je v nadšence, kteří v plavání uvidí hodnotu pro životní styl. To pomůže s přetvořením celkového pohledu na plavání z opomíjeného na neignorovatelný. Aby mezi dětmi bylo plavání samozřejmé jako chůze. Věříme, že větší popularita plavání zkvalitní životy lidí, odhalí více talentů a dostane plavání na zajímavé pozice v očích Čechů a lidí v ostatních zemích. Proč nebýt inspirací?

Technika plavání a její vliv na zdraví

Nejobtížnější na plavání je umění naučit se vydechovat do vody. Voda v obličeji, kolem pusy a v uších, toho se podle nás lidé obávají nejvíce. Dalším faktorem je „studená“ voda v bazénech. Podle mého názoru je to jen výmluva: Není to komfortní a tak to nehodlám dělat nebo kolem toho budu mít spoustu řečí. Pouze zhýčkanost z domova.

Když se pohybujete hodinu v takto „studené“ vodě pomalu a s hlavou nad vodou, tělo prochladne a navíc svaly na krku ještě více ztuhnou. Místo toho, abyste po celodenním sezení v kanceláři uvolnili trapézové svaly a krk, dáte jim ještě více zabrat a to prosím sportem, který je jeden z nejvhodnějších na jakékoliv uvolňovací cviky, rehabilitaci i kondiční trénink. Jen díky špatné technice, kterou není tak obtížné se naučit správně, si přivodíte více problémů než užitku, nehledě na to, že to doopravdy ani není zábavné.

Benefit plavání způsobem Prsa s výdechem do vody spočívá v tom, že svaly krku můžete uvolnit při splývání s hlavou ve vodě. Následně zvedáme hlavu pomocí paží – záběrem – nikoliv pomocí krku a záklonem hlavy. Touto malou úpravu se způsob Prsa stane rázem dynamičtější a zdravější. Posílíte ruce i nohy a kardiovaskulární systém. Způsoby Kraul a Znak jsou výborné na posílení stabilizačního svalstva a umění držet tělo v rovině bez prohýbání páteře. Skvělé pro rozvoj flexibility ramen a krku.

Pro zdraví páteře je například skvělý uvolněný delfínový kop – vlnění. Pokud se jej naučíte správně, páteř se rozpohybuje po celé délce a tím se zlepšuje její pohyblivost, uvolní se malé svaly spojující obratle a zároveň posílíte břišní svaly. Delfínové vlnění je velmi jednoduché se naučit. Není to o rychlosti, ale způsobu provedení a zapojení celého těla do pohybu. Vyžaduje to jen hlavu ve vodě. Správná technika, různé způsoby a prvky mají mnoho kombinací a díky tomu jsou neomezené možnosti jak plavat. Ne jen pouze Prsa s hlavou nad vodou.

Dotazník

Chtěli bychom znát váš názor, jak vnímáte plavání vy a co by se mělo změnit, aby bylo více populární a přitahovalo dospělé a děti ve větším počtu? Jaké jsou vaše akutální dovednosti? Co vám dělá největší problém a je největší překážkou pro lepší techniku plavání? Vyplnění dotazníku zabere několik minut. Prosíme, najděte si chvilku času a pomozte nám k vytvoření lepší úrovně plavání u nás. Předem děkujeme za pomoc, ceníme si vašeho názoru. Dotazník se otevře ve speciálním okně.

 

O autorovi

Trenér a zakladatel plavecké školy Swimtime pro aktivní životní styl dospělých a dětí. Trénování se věnuji od roku 2010 a moje aktivní závodní období trvalo 16 let. Studoval jsem Karlovu Universitu se specializací na sportovní plavání. V rámci Swimtime se věnuji výuce dospělých začátečníků se strachem z vody a pokročilejším plavcům pro efektivnější techniku a trénink.