Pravidla ohleduplného chování a plavání v bazénu

Na bazénu se pohybuji téměř denně a někdy s kroutící hlavou sleduji, co jsou někteří lidé schopni vypustit z úst nebo si dovolit v bazénu, ať už se jedná o hygienické návyky nebo neohleduplnost. V tomto článku bych se chtěl věnovat obecné osvětě a situaci na bazénech a to převážně pražských, ale tato pravidla samozřejmě budou platit pro většinu bazénů. Jak se tedy na bazénu chovat, abyste si dobře zaplavali a všichni byli spokojeni?

 

Hygiena je základ

Bezohlednost v některých případech nezná mezí a přitom stačí tak málo, jako pantofle a sprcha. Věřím, že pro většinu lidí jsou hygienické návyky automatické, ale podle toho co často vidím na bazénu, hlavně ve sprchách a šatnách si kladu otázku, zda jsme národ bezohledných prasat?

Například žmolky z ponožek, pokud si nevezmete pantofle už v šatně, se obtisknou na vlhkou podlahu a zanechají za vámi stopy až ke sprchám. Na takto znečištěnou podlahu se mi nechce šlapat ani v pantfolích, natož bez nich. Vezmete-li si pantofle ihned, jakmile sundáte ponožky, a pak přejdete do sprchy a řádně se osprchujete, udržíte tím čistotu v šatnách, srpchách a následně i v bazénu.

Sprchovat se bez plavek je ostatně v řádu každého bazénu a není to tam pro nic za nic. Udržujme společně čistotu, nosme pantofle a před vstupem do bazénu se osprchujme. Smyjeme tím například žmolky z ponožek a pot, ženy make-up, pánové různé pasty na vlasy nebo gely apod.

Na cestě z bazénu si také vyždímejte plavky hned ve sprchách, do kanálku nebo v místnosti k tomu určené. Nezapomeňte se osušit v místnosti k tomu určené, nikoliv v šatnách. Již jsem byl svědkem několika pádů, protože v šatnách nemusí být nutně protiskluzové dlaždice. Kdo by taky čekal, že v šatnách bude někdo ždímat plavky nebo tam přijde mokrý přímo ze sprchy.

 

Chování v bazénu

Začátečníci

Víte-li, že vaše plavecké dovednosti nejsou na takové úrovni, abyste plavali v kondiční dráze, uznejte to a zkuste se pohybovat úsporně v části pro veřejnost. Část pro veřejnost je určená pro plavání lidí, kteří například plavou pomalu, s hlavou nad vodou a nebo chtěji jen zrelaxovat.

Veřejnou část bazénu poznáte podle označení, které je obvykle umístěno poblíž, a pokud jej nevidíte, zeptejte se plavčíků nebo personálu bazénu. Rádi vás nasměrují. Pokud je bazén plný, je třeba přizpůsobit, jak a kde plavete.

Vždy bude někdo pomalejší nebo rychlejší. Buďte ohleduplní, včas se vyhýbejte a rychlejšímu udělejte prostor. Neblokujte, nečekejte, až vám uhne jiný plavec. Neplavte vedle sebe. Zabraňujete tomu, aby se rychlejší dostal před vás.

Ve více obsazeném bazénu si nejlépe zaplavete tak, že se budete takzvaně točit, plavat za sebou zprava doleva (nebo opačně, podle situace) a to i v prostoru bez vyhrazených drah. Zkuste se domluvit s ostatními. Nemějte mínění, že vše musí být podle vás, připůsobte se a buďte na sebe ohleduplní. Jedině tak se ve veřejném prostoru nechá zaplavat bez problému. Plavte tak, jakoby byly natažné dráhy, jako na obrázku níže.

Pool lanes swimmingPlaváním pořád v jednom směru sem a tam zabíráte více místa. Bazén se nemůže nafouknout a je třeba u toho přemýšlet selským rozumem. Pokud máte potřebu plavat vedle sebe a povídat si, možná byste měli vylézt na břeh v klidu to probrat na lavičce.

Mějte strpení se začátečníky, kteří se teprve učí plavat a potřebují se pohybovat u kraje. Někteří mají strach z vody a nejdříve se musí naučit základy. Respektujte to, že se chtějí naučit plavat a mohou být nemotorní. Nepřibližujte se k nim příliž blízko, nechte jim prostor.

V bazénu nejste jediní. Neskákejte z bloku nebo ze stran, pokud víte, že můžete pocákat lidi nacházející se poblíž vás. Není to pro ně příjemné a ohrožujete sebe i ostatní. Uznejte za vhodné, kdy je možné skočit do vody, aniž byste někoho omezili, pocákali nebo dokonce ohrozili. Veďte k tomu své děti, ty velmi rádi skáčou. Stačí je usměrnit.

Pořiďte si plavecké brýle a čepičku. Je to otázkou několika set korun. Je pravděpodobné, že když jste v bazénu, bude to cákat a možná budete mít mokrou hlavu nebo vám spadne kapka do očí. Od toho jsou plavecké brýle. Není na místě se vztekat, když vám někdo neúmyslně cákne na vlasy, v bazénu je třeba s tím počítat. Jak vybrat vybavení pro začínající plavce můžete najít zde.

 

Plavání na dráze

Středně pokročilí a pokročilí

Plavete-li kraul, je ideální se zařadit do kondiční dráhy, která odpovídá vaší rychlosti plavání. Vidíte-li, že vás každých 5 metrů předplave rychlejší plavec, pravděpodobně byste se měli přesunout do pomalejší dráhy nebo veřejného prostoru bez drah. Zbytečně neblokujte rychlejší plavce v dráze.

Není-li v bazénu k dispozici kondiční dráha, například, když jsou dráhy v pronájmu pro sportovní kluby, plavte ohleduplně ve veřejné části bazénu. Točte se zprava doleva nebo opačně, podle situace a ve veřejnosti nepoužívejte pomůcky (packy, ploutve), které jsou ve většině bazénů povoleny pouze v kondiční dráze. Při kraulu se více dívejte dopředu a včas se vyhýbejte.

V dráze plavte u kraje, aby vás rychlejší plavec mohl snadno předplavat prostředkem. Pokud potřebujete odpočívat na kraji bazénu, přesuňte se do jednoho z rohů dráhy. Plavci stále mohou uprostřed stěny provádět obrátku, aniž by tam někdo překážel.

Pravidla „točení“ na drahách jsou jasně daná. Než do dráhy skočíte, musíte se podívat na aktuální směr v jakém plavou plavci ve vedlejší dráze. Nemějte za to, že všude platí pravidlo zprava doleva. To je nesmysl, stačí použít selský rozum. Na obrázku níže se podívejte na bezpečný systém plavání v drahách.

pool lanes

Má to svůj důvod a zejména jde o bezpečnost závodních plavců. Pokud plavete rychle a v nesprávném směru, můžete se rukama srazit a to až do té míry, že sobě nebo druhému plavci přivodíte zranění v podobě zlomeného prstu nebo celé ruky. Pokud není určeno jinak, pak můžete použít pravidlo zprava doleva.

Neumíte-li plavat také ve směru zleva doprava, pak je třeba s tím něco udělat a ne si nárokovat změnu směru plavání a narážet do plavců, kteří již v dráze plavou, jako jeden sportovec, který by se do krve hádal, že se vždy plave zprava doleva, byť směr plavání fungoval na principu znázorněném na obrázku výše.

Komunikujte s ostatními plavci, řekněte si kdo je rychlejší, kdo poplave a poušťejte se navzájem. Každý má svůj tréninkový motiv a jiné tempo tréninku. Stačí se domluvit a neblokovat, pohybovat se svižně a odpočívat v rozích.

A posledním tématem je situace, kdy přijdou na trénink sportovní kluby nebo reprezentace a potřebují k tomu dráhu. Pokud zrovna plavete v kondiční dráze a jste nuceni trénink přerušit, zkuste své emoce trochu utlumit a nehádejte se se sportovci. Oni za nic nemohou, přišli na trénink do své dráhy.

 

Závěrem

V Praze není situace s bazény ideální, je jich málo a o plavání je stále větší zájem a počet kondičních drah na bazénech je omezený, hlavně ve špičce před prací nebo po práci. Je mnoho sportovních klubů, které mají pronajaté dráhy a také mnoho jednotlivců, kteří si chtěji zaplavat svůj kondiční trénink. Je třeba to vidět z obou stran, být ohleduplný a umět se přizpůsobit. Jsem si jist, že potom na bazénu budou všichni spokojeni a tak to má být. Mrkněte se také na detailní článek jak být správný tréninkový parťák na dráze.

O autorovi

Trenér a zakladatel plavecké školy Swimtime pro aktivní životní styl dospělých a dětí. Trénování se věnuji od roku 2010 a moje aktivní závodní období trvalo 16 let. Studoval jsem Karlovu Universitu se specializací na sportovní plavání. V rámci Swimtime se věnuji výuce dospělých začátečníků se strachem z vody a pokročilejším plavcům pro efektivnější techniku a trénink.